Tuesday, March 27, 2012

Cik "P"


Sekarang aku dah start bagi Nuha puting. Nampaknya mmg sgt serasilah dia ngan puting tu! Kalo dulu abang Kiki aku bagi puting pun dia tolak tapi Nuha ni lain plak. Mmg suka. 

Kalau ikutkan mmg tak mau bagi dia puting tapi kang tak bagi puting mmg susah nak layan dia tido! Bagi puting setel skit problem asik nak kena ngadap dia jer sampai keje lain pun tak terbuat!

Sedikit info mengenai puting dari babycenter. Jom baca.

Faedah menggunakan puting

Faedah utama untuk ibubapa ialah puting boleh menyamankan bayi mereka atau membantu untuk menenangkan sampai tidur. Menghisap puting kosong boleh mengurangkan sakit, dan inilah sebabnya ibubapa sering memberi bayi mereka alat penenang apabila mereka diserang kolik. Baru-baru ini penggunaan puting telah dikaitkan dengan sesuatu yang boleh mencegah kematian kot.

Menghisap puting boleh membantu setengah bayi pramatang. Jika mereka diberikan puting kosong untuk dihisap sebelum minum susu, mereka mungkin boleh beralih dengan lebih senang dari makan melalui tiub kepada penyusuan botol, dan akan meminum susu dari botol secara lebih efektif. Penggunaan puting kosong juga mengurangkan tempoh berada di hospital untuk bayi pramatang. Bayi pramatang yang diberi puting kosong sebelum menyusu menjadi lebih selesa dan tenang semasa disusukan dan selepasnya.

Namun begitu, seorang ibu yang mahu menyusu badan mungkin lebih suka menggalakkan bayi untuk menguatkan daya hisapnya pada tetek ibu yang dikosongkan daripada diberikan puting kosong - lihat artikel kami tentang menyusu badan bayi pramatang anda.

Keburukan penggunaan puting

Infeksi telinga meningkat
Ada kaitan yang terbukti mengenai penggunaan puting untuk jangka masa panjang dan infeksi telinga tengah. Adalah disangkakan bahawa menghisap puting kosong menambah kemungkinan infeksi berpindah dari mulut ke tiub Eustachia (saluran berisi udara yang menyambungkan telinga tengah dengan bahagian belakang tekak). Hadkan penggunaan puting untuk tidur sahaja, untuk mengelakkan masalah seperti ini.

Kaitan dengan infeksi perut dan lain-lain
Puting kosong telah dikaitkan dengan risiko tinggi mendapat simptom seperti muntah-muntah, demam, diarea (cirit-birit) dan kolik.

Penggunaan puting kosong secara jangka panjang menyebabkan masalah gigi
Ramai doktor gigi tidak menggalakkan penggunaan puting kosong atau menghisap jari sebab kedua-duanya boleh menyebabkan beberapa masalah apabila gigi tumbuh dan keluar, terutama sekali jika bayi masih menggunakan puting sebagai penenang semasa gigi kekal mereka sedang menembus keluar.

Masalah pertuturan
Penggunaan puting kosong tidak membolehkan bayi membebel, yang merupakan langkah penting dalam mereka belajar bertutur, dan juga tidak menggalakkan bayi bertatih berceloteh, yang diperlukan mereka untuk membina kemahiran bahasa.

Menggunakan puting kosong secara harian mengganggu penyusuan badan
Ada bukti kuat bahawa wanita yang menggunakan puting kosong lebih cenderung untuk mencerai susu lebih awal daripada ibu-ibu yang menyusu badan yang tidak menggunakan puting kosong secara harian. Penggunaan puting kosong telah dikaitkan dengan masa yang lebih singkat bagi penyusuan badan secara ekslusif dan juga kekurangan susu semasa bayi berusia satu bulan.

Samada penggunaan puting kosong menyebabkan wanita menghentikan penyusuan badan adalah perkara yang penuh kontroversi. Ada yang mengatakan bahawa ibu menggunakan puting kosong sebab mereka mempunyai masalah menyusu badan atau sebab mereka sebenarnya tidak mahu menyusu badan. Yang lain percaya bahawa adalah sukar bagi setengah bayi beralih dari menghisap puting-puting tiruan kepada menghisap puting tetek ibu - kadangkala diberi nama keliru puting. Yang lain mengatakan bahawa menghisap puting dan bukan tetek kurang meransangkan payudara untuk mengeluarkan prolaktin, yang kemudiannya menyebabkan penurunan bekalan susu. Wanita yang menghentikan penyusuan badan semasa enam bulan pertama selalunya memberikan faktor "kekurangan susu" sebagai sebab mereka berhenti.

Apa juapun sebabnya, penggunaan puting kosong secara harian telah dikaitkan dengan penghentian penyusuan badan sebelum bayi berusia tiga bulan. Tabung Darurat Kanak-Kanak Antarabangsa Bangsa-Bangsa Bersatu (Unicef) dengan tegas tidak menggalakkan penggunaan puting kosong dalam tempoh penyusuan badan hendak dimantapkan. Ini adalah usaha untuk cuba menyokong ibu supaya menyusu badan secara eksklusif untuk enam bulan pertama sebab faedah penyusuan badan yang banyak.

2 comments:

  1. CikMat selalu jeles dgn bebudak yg pakai puting nih...sebab,dia dulu tak merasa pakai puting kosong.putingnye semedang ada susu :)

    ReplyDelete
  2. hoho welcome to the club baby nuha! ;p

    ReplyDelete